علي جابري

warning: Creating default object from empty value in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\taxonomy\taxonomy.pages.inc on line 33.

بررسي مفهوم خودگرايي روان‌شناختي در نگرش علامه مصباح و تمايز آن با ادبيات اقتصادي

عدم نمايش در فروشگاه: 
نمايش در فروشگاه
سال دوازدهم، شماره دوم، پياپي 24، بهار و تابستان 1400، ص 159 ـ 174

مقالة پژوهشي:
يعقوب جمالي / دكتري اقتصاد مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(قدس‌سره)    ya.jamali@chmail.ir
* علي جابري / استاديار گروه اقتصاد مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(قدس‌سره)    ali_jaberi2@yahoo.com
دريافت: 1399/11/24 ـ پذيرش: 1400/4/6

سال انتشار: 
1400
شماره مجله: 
24
شماره صفحه: 
159

نقش معرفت‌هاي موضوعي در نظريه‌پردازي در علم اقتصاد اسلامي بر مبناي آراي شهيد صدر

عدم نمايش در فروشگاه: 
نمايش در فروشگاه

محمدجواد قاسمي اصل / دانشجوي دکتري فلسفه اقتصاد اسلامي مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني ره    ghasemi2561@anjomedu.ir
* علي جابري / استاديار گروه اقتصاد مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني ره    ali_jaberi2@yahoo.com
دريافت: 03/08/1399 ـ پذيرش: 28/12/1399
چکيده
نگرش شهيد صدر به دو موضوع «علم اقتصاد اسلامي» و «معرفت‌هاي موضوعي»، مسئله چالش‌برانگيز مطالعات اقتصاد اسلامي و معرفت‌شناسي است. کيفيت ارتباط اين دو موضوع، از پرسش‌هاي بنيادين در روش‌شناسي علم اقتصاد اسلامي است. در اين مقاله، با تحليل کلام شهيد صدر، سازوکار استفاده از معرفت‌هاي موضوعي در نظريه‌پردازي در علم اقتصاد اسلامي تشريح مي‌شود.
در نگرش شهيد صدر، قواعد رفتاري اقتصادي در جامعه اسلامي، موضوع علم اقتصاد اسلامي است. قواعد رفتاري اقتصادي، شيوه‌هاي خاص رفتار اکثريت مردم در بيشتر موارد است که داراي ماهيت، علل يا آثار اقتصادي باشد. نظريه‌پردازي در علم اقتصاد اسلامي، به معرفت‌هاي موضوعي متکي است. معرفت موضوعي، شناخت‌هاي ناظر به واقعيات عيني است؛ شناخت‌هايي که تحقق تدريجي دارد و توان نفي نقيض خود را ندارند. منابع معرفت موضوعي عبارت‌اند از: محسوسات شامل ديدني‎ها و شنيدني‌ها، و شهود، يعني تفاسير مردم از دانش‌ها، گرايش‌ها و توانايي‌هايشان. معرفت حسي و شهودي، در شناخت قواعد رفتاري اقتصادي موجود در جامعه اسلامي کاربرد دارد. نظريه‌پردازي در علم اقتصاد اسلامي، مبتني بر سازوکار اصولي استظهار، با استظهار مفاهيم رفتارهاي اقتصادي محقق مي‌شود.
کليدواژه‌ها: نظريه‌پردازي، علم اقتصاد اسلامي، معرفت موضوعي، سازوکار استظهار، قواعد رفتاري اقتصادي، شهيد صدر.
طبقه‌بندي JEL: B41, A12, P4
 


 

سال انتشار: 
1399
شماره صفحه: 
109

ورود مطلوبيت دوساحتي در تابع رفاه اجتماعي از نگاه رويكرد ارزشي اسلام

عدم نمايش در فروشگاه: 
نمايش در فروشگاه

سال دهم، شماره دوم، پياپي 20، بهار و تابستان 1398

علي جابري / استاديار مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني ره     ali_jaberi2@yahoo.com
محمدکاظم صباغي / دكتري فلسفه اقتصاد اسلامی مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني ره     sabbaghif@yahoo.com
دريافت: 25/11/1397 ـ پذيرش: 05/03/1398

چکيده
بحث از «تابع رفاه اجتماعي» و متغيرهاي توضيحي آن يكي از مباحث مهم اقتصاد رفاه است. رويكرد غالب در تعريف «تابع رفاه اجتماعي» معرفي مطلوبيت به‌عنوان متغير توضيحي آن است. چنين تعريفي متكي بر رويكرد ارزشي مطلوبيت‌گرايانه در اقتصاد متعارف است. بر اساس اين نگرش، وضعيت ايدئال جامعه وضعيتي است كه در آن بيشترين ميزان مطلوبيت يا لذت براي مجموع افراد جامعه به‌دست آيد. در اين مقاله، با استفاده از روش «تحليلي» اين سؤال را بررسي مي‌كنيم كه آيا مي‌توان مطلوبيت دوساحته را به‌عنوان متغير اصلي تابع رفاه اجتماعي بر اساس رويكرد ارزشي اسلام معرفي كرد؟ لازمه اين ديدگاه، توسعه در مفهوم «مطلوبيت» و توسعه گستره آن به لذت‌هاي اخروي و برابر دانستن رفاه اجتماعي با حداكثرسازي مجموع لذت دنيا و آخرت افراد جامعه است. نتايج پژوهش نشان مي‌دهد كه مطلوبيت دوساحتي نمي‌تواند معيار کارآمد و جامعي براي سنجش و رتبه‌بندي وضعيت‌هاي رفاه اجتماعي اسلام باشد و به‌عنوان متغير اصلي تابع رفاه اجتماعي در رويكرد اسلامي معرفي شود. استفاده از اين متغير در تابع رفاه اجتماعي اسلامي با مشكلات مبنايي و محاسباتي روبرو ست. در اين مقاله، بهره‌مندي از كالاها و خدمات ضروري و حلال مطابق نياز و استحقاق و عدالت، به‌عنوان متغيري توضيحي در تابع رفاه اجتماعي با رويكرد اسلامي معرفي شده است.
کليدواژه‌ها: رفاه فردي،‌ تابع رفاه اجتماعي،‌ مطلوبيت، مطلوبيت دوساحته، مباني ارزشي، ‌ارزش‌هاي اسلامي‌.
طبقه‌بندي JEL: D60, D69, P4.
 


 

سال انتشار: 
10
شماره مجله: 
20
شماره صفحه: 
143

تحليل جايگاه استقراء در روش شهيد صدر در كشف مكتب اقتصادي اسلام

سال ششم، شماره دوم، پياپي 12، بهار و تابستان 1394

علي جابري / استاديار مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني ره                                                 jaberi@qabas.net

محمدجواد قاسمي اصل اصطهباناتي / دانشجوي دكتري اقتصاد مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني ره      ghasemi2561@anjomedu.ir

دريافت: 11/12/1393 ـ پذيرش: 17/4/1394

چكيده

يكي از مباحث مهم پيرامون روش كشفي شهيد صدر، اثبات اعتبار اين شيوه به عنوان روشي جهت دست یابی به نظریات مکتبی اقتصاد اسلامی است. در اين مقاله با استفاده از روش تحليلي به بررسي رابطه بين ديدگاه شهيد صدر در مورد استقراء و روش كشفي مي پردازيم. فرضيه مقاله اين است كه اعتبار روش كشفي را مي توان بر اساس ديدگاه  منطقی شهيد صدر در زمينه اعتبار و یقین زایی استقراء ناقص مستدل نمود. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه نظریه استقراء ایشان از توانايي كافي براي اعتبار بخشي به روش كشفي برخوردار است. در روش كشفي حرکت استقرائی و جریان تجمیع قرائن مشهود است. تجميع قرائن باعث ارتقاء رتبه احتمال نظریه مکتبی از ظن به یقین مي شود؛ زيرا افزايش ارزش احتمالی در اثر تجميع قرائن باعث افزايش ظن به ابتناء احکام بر نظریه مکتبی مورد نظر مي شود.  افزايش احتمال مزبور با توجه به ديدگاه شهيد صدر در مورد حساب احتمالات موجب دستيابي به قطع و يقين مي شود. روش استقرا مي تواند به تقويت ساير ادله اعتبار روش كشفي از جمله نظريه فهم اجتماعی، ظهور مجموعی، انسداد و تفکیک نيز كمك نمايد.

کليدواژه  ها: روش کشفی، نظریه استقراء،  روش کشفی، شهید صدر.    


سال انتشار: 
6
شماره مجله: 
12
شماره صفحه: 
65

مطلوبيت‌گرايي الهياتي بررسي ارزش‌هاي سازگار با مطلوبيت‌گرايي و ميزان انطباق و سازگاري آن با مباني اسلامي

 

سال سوم، شماره دوم، پياپي ششم، بهار و تابستان 1391، صفحه 145 ـ 167

Ma'rifat-e Eghtesadi-e Islami, Vol.3. No.2, Spring & Summer 2012

علي جابري*

چكيده

برخي از اقتصاددانان مسلمان ضمن نقد حاكميت مطلوبيت‌گرايي در طرف تقاضاي اقتصاد متعارف، در تلاش‌اند با اضافه كردن متغيرها و پارامترهاي موردنظر اسلام، تابع مطلوبيت را براي رفتار مسلمانان بازسازي كنند. طرح اين رويكرد، اين سوال را مطرح مي‌كند كه آيا مي‌توان مشكل مطلوبيت‌گرايي را با گسترش دامنه مطلوبيت حل كرد. در اين مقاله، با استفاده از روشي تحليلي، اين فرضيه را مطرح مي‌كنيم كه ارزش‌هاي نهفته در تابع مطلوبيت نئوكلاسيك هرگز قابل جمع با اصول ارزشي اسلامي نيستند و در نتيجه هر نوع تلاشي بر قرار دادن اصول اسلامي در تابع مذكور بي‌حاصل خواهد بود. براي تأييد اين فرضيه، به بررسي انديشه‌هاي مطلوبيت‌گرايان الهياتي مي‌پردازيم كه تركيبي از انديشة مطلوبيت‌گرايي و ارزش‌هاي ديني است. يافته‌هاي اين تحقيق نشان مي‌دهد، اولاً پارامترها و متغيرهاي موردنظر اين دسته از انديشمندان مسلمان قبلاً توسط نسل اول مطلوبيت‌گرايان (مطلوبيت‌گرايان الهياتي) منظور شده است، ثانياً ارزش‌هاي مذكور حداكثر مي‌توانند ارزش‌هاي سازگار با نظريه امر الهي را به نمايش بگذارند. اين درحالي است كه تباين و تضاد ارزش‌هاي موردنظر اسلام با آنچه نظرية امر الهي بر آن تأكيد مي‌كند، بر هيچ كس پوشيده نيست.

كليد واژه‌ها: مطلوبيت‌گرايي الهياتي، ارزش‌ها، نظرية اقتصادي، غايت‌گرايي و وظيفه‌گرايي

طبقه بندي

JEL: Bo، B3، B40

سال انتشار: 
3
شماره مجله: 
6
شماره صفحه: 
145

علم اقتصاد متعارف و خودگروي لذت‌گرايانه

، سال اول، شماره اول، پاييز و زمستان 1388، ص 163 ـ 184

علي جابري*

چكيده

علم اقتصاد در حالي در قرن هجدهم متولد شد كه بستر خاصي از طبيعت گرايي، انسان گرايي، دئيسم و نيز زدودن آثار متافيزيكي و كلامي از فلسفه فراهم شده بود. اين دانش گرچه در يك بستر اخلاقي شكل گرفت و رشد كرد، ولي ارزش‌هاي اخلاقي به تدريج از آن زدوده شد. در سير تحول انديشه‌هاي اقتصادي ،اقتصاددانان كلاسيك به خصوص آدام اسميت تحت تاثير نظريات فلاسفه اخلاق از جمله هابز و ديويد هيوم، نظريات خود را بر پايه خودگروي بنيان نهادند. اسميت اصطلاح "دست نامرئي" را با توجه به اين مفهوم مطرح ساخت و آن را به عنوان يكي از مهم ترين مكانيزم‌هاي اقتصادي مطرح كرد. بر اين اساس ادعا شد كه پيگيري نفع شخصي با كمك دستي نامرئي منافع جامعه را نيز تامين مي‌كند. فرضيه اساسي اين مقاله كه با روشي تحليلي عقلي بررسي شده آن است كه اقتصاد دانان نئوكلاسيك با پذيرش ايده خودگروي لذت گرايانه آن را وارد مدل‌هاي اقتصادي كردند. در اين فرمول بندي، علم اقتصاد متعارف نئوكلاسيكي خودگروي لذت گرايانه را به مثابه قانوني حتمي همانند قانون جاذبه در فيزيك نيوتني قلمداد كرده و رفتار اقتصادي را نه تنها به عنوان تلاشي براي حداكثر كردن لذت تفسير مي‌كند، بلكه رفتار غير خودخواهانه را غير عقلايي قلمداد مي‌نمايد.

كليد واژه‌ها: علم اقتصاد متعارف، خودگروي روانشناختي، خودگروي اخلاقي، لذت گرايي، ديگرگرايي، پيروي از نفع شخصي.

سال انتشار: 
1
شماره مجله: 
1
شماره صفحه: 
163
همزمانی محتوا